הוראה מתקנת

ההוראה המאבחנת-טיפולית-מותאמת מתבססת על אבחונים, ועל התאמת עקרונות טיפוליים ודידקטיים, המותאמת אישית לפרט על שלל צרכיו. 

מכאן שהוראה זו גם מתחשבת בערוצי הקליטה האישיים (חזותי, שמיעתי, תנועתי, תחושתי, הקשרי) של כל תלמיד ובסגנון הלמידה שלו. בהתאם לגישה הקונסטרקטביסטית, ההוראה המתקנת משתדלת לעשות שימוש בלמידה פעילה שבה התלמיד לוקח חלק בשיעור ואינו משמש רק כשומע פסיבי. זאת משום שאפקט היצירה משפר את יכולת השליפה של מידע שהאדם היה שותף ביצירתו.

הוראה המאבחנת-טיפולית-מותאמת מתבצעת בשלושה שלבים:

  1. איסוף מידע נרחב של התלמיד - על סמך אבחונים מסוגים שונים, תצפיות בשיעורים שונים וגם בהפסקות, ראיונות עם התלמיד, משפחתו, וגורמים בבית הספר.
  2. בניית תכנית עבודה פרטנית תקופתית - על סמך המידע שנאסף, בתאום עם התלמיד ומשפחתו וגורמים רלוונטיים בבית - הספר. תכנית מסוג זה מכונה במשרד החינוך "תכנית לימודית אישית" או "תכנית חינוכית יחידנית ".
  3. בדיקה ומעקב מתמידים ושיטתיים - שמטרתם הסופית היא לבנות תכנית עבודה פרטנית מעודכנת לתקופה הבאה.

הוראה זו מועברת על ידי מי שהוכשרו לכך: מומחים ללקויות למידה, בעלי תואר שני בלקויות למידה, מורים לחינוך מיוחד, ומאבחנים דידקטיים.


השיעורים פרטניים ומכוונים לטפל באופן ממוקד בקשיים בהם נתקלים התלמידים בקריאה, בכתיבה ו/או בחשבון. 

  • הטיפול מתקדם בקצב אישי של התלמיד, בתהליך רציף ועקבי, מבוצע בעזרת שיטות לימוד ייחודיות 
  • מאפשר לילד לרכוש מיומנויות בסיסיות אותן התקשה לרכוש באופן עצמאי 
  • הקניית אסטרטגיות למידה המהוות עבורו ככלי לימודי, ללמידה יעילה.  
  • הוראה מתקנת אינה מתקנת את לקות הלמידה, אלא מסייעת לילד להתקדם ולצמצם פערים אקדמאיים ובכך לשיפור תחושת הביטחון, מסוגלות העצמית והפן הרגשי וההתנהגותי במסגרות הלימוד.


לשאלות וברורים, ניתן ליצור קשר ואשמח לעזור.

מעיין גרין 

מאבחנת דידקטית מוסמכת לליקויי למידה בהוראה מתקנת ואסטרטגיות למידה

נייד: 052-3262907  מייל: maayan1green@gmail.com