אבחון דידקטי

אבחון דידקטי

הליך באבחנה של לקויות למידה. האבחון מתבצע על ידי איש מקצוע מתחום תורת ההוראה, ובו נבדקות יכולות קוגניטיביות כגון חשיבה ועיבוד מידע, כישורי קריאה, הבנת הנקרא וכתיבה, זיכרון והתארגנות. מטרת האבחון היא לסייע באיתור הסיבות לכשלים לימודיים במטרה לבנות או לשפר תוכנית לימודים מותאמת על מנת לאפשר ללומד למצות את יכולותיו הלימודיות. השימוש באבחון דידקטי נעשה כחלק מהערכת התפקוד באבחון ליקויי למידה - האבחון עוסק במיפוי קשייו וכשריו של הנבדק בתחומי הלמידה השונים. המיפוי נעשה תוך אפיון של מיומנויות למידה בסיסיות, ובכללן: קריאה וכתיבה, הבעה בכתב ובעל פה וחשבון. האבחון מתאר גם את הפן ההתנהגותי, מזהה את אסטרטגיות הלמידה הקיימות ובודק את היעילות שלהן.

קרא עוד
הוראה מתקנת

הוראה מתקנת

תחום הוראה העוסק בטיפול בתלמידים בעלי צרכים מיוחדים ובעיות למידה, על ידי שימוש בשיטות וטכניקות הוראה מותאמות אישית לכל תלמיד, ואשר מתייחסת לחוזקותיו ולחולשותיו בהבטים אקדמיים, שכליים, רגשיים, והתנהגותיים. מטרותיה של הוראה זו הן מקיפות: פיתוח מודעות עצמית, קבלה עצמית ודימוי עצמי חיובי חרף הקשיים הריאליים, העלאת המוטיבציה, עידוד ההתנהגות חיובית, פיתוח מיומנויות חלשות, פיתוח אסטרטגיות לעקיפת המיומנויות החלשות פיתוח ישיר של מיומנויות אקדמיות שלא נרכשו באופן ספונטני, הפסקת שימוש במיומנויות לא יעילות או שגויות, ועוד.

קרא עוד
מוכנות והכנה לכיתה א'

מוכנות והכנה לכיתה א'

מוכנות לבית הספר, מתייחס ליכולתו של הילד להתמודד עם הדרישות במסגרת החינוכית, בהיותו לפני כיתה א' . המוכנות כוללת מבחינת הילד: ידע, הרגלים, מיומנות שפה, יכולת ביצוע, כישורים חברתיים, רגשיים וניהוליים. כל זאת, במקביל למקדם: בשלות הילד.

קרא עוד
אסטרטגיות למידה

אסטרטגיות למידה

אסטרטגיה היא תכנית פעולה במספר שלבים מוגדרים ומנומקים, בעלי אלטרנטיבות שונות להתאמה, להשגת מטרות לימודיות בצורה יעילה.

קרא עוד
מיומנויות רגשיות חברתיות

מיומנויות רגשיות חברתיות

מיומנויות רגשיות-חברתיות באות לידי ביטוי ביכולת לתאם בין תהליכים קוגניטיביים, רגשיים והתנהגותיים המקדמים התפתחות מיטבית, השגת מטרות ושגשוג במגוון הקשרים וסביבות תרבותיות.

קרא עוד